sobota 13. prosince 2014

Perníčky od Janičky


S vánočním časem nastává doba davového šílenství, přeplněných nákupáků, shánění a vymýšlení dárků pro své blízké a také pečení cukroví. Nejsem ale jedna z těch, která čas adventu tráví u trouby, válení těsta, vykrajování, mazání, tohle jsem vždycky nechávala na babičku a mamku.

Vloni jsem však ochutnala výborné perníčky od mé móc dobré kamarádky Janči. Řekla jsem si, proč bych se taky nemohla jednou přemoct a upéct cukroví :)

S Jančiným svolením se s vámi o výborný recept na ihned měkké perníčky podělím.

Ingredience:
- 800 g hladké mouky
- 4 lžíce medu (tekutého)
- 2 lžíce sody
- 4 vejce
- 120 g tuku (použila jsem máslo)
- 280 g cukru krupice
- 2 lžíce perníkového koření
- 1 lžíce skořice
- kakao dle barvy
- 1 rozšlehané vejce na pomazání
- voda

Na polevu:
- 2 bílky
- 200 g cukru moučka
- 2 lžíce citrónové šťávy
- potravinářské barvivo (nepoužila jsem, chtěla jsem mít tradiční bílou polevu)

Postup:
Těsto jsem si připravila večer, kdy jsem ho nechala přes noc odpočívat v ledničce, pěkně zabalené v potravinářské fólii.

Do jedné mísy prosijeme mouku, přidáme perníkové koření, sodu a skořici. V druhé míse rozšleháme máslo a vejce. Do rozšlehané směsi přidáme cukr a šleháme dál. Přisypáváme postupně suchou směs a prokládáme medem. Pokud se vám zdá těsto světle, přidávejte kakao. Do mého těsta jsem přidala 1 lžíci holandského kakaa.

Hotové těsto ještě zpracujeme na válu rukama a poté zabalíme do potravinářské folie a necháme v ledničce cca 12 hodin odležet.

Předehřejeme si troubu na 180°C.

Těsto jsem si rozdělila na polovinu. Připravila jsem si potravinářskou folii a rovnoměrně na ní vyválela na cca 3 mm široký plátek. Nepoužívejte mouku, perníčky by poté ztrvrdly. Použila jsem vykrajovátka, která mi dala mamina po mé milované babičce. Mám obrovskou radost, že mé perníčky mají tvar cukroví, které měla ona :)

Plech si vyložíme pečícím papírem a pokládáme perníčky dále od sebe, protože ještě nabydou. Na plechu potřeme perníčky vodou pro jejich vlhkost.

Pečeme cca 10 - 15 min. Po vytažení z trouby je ihned namažeme rošlehaným vajíčkem pro jejich lesk a necháme vychladnout.

Mezitím si připravíme polevu. Moučkový cukr musí být velmi sypký, proto ho pro jistotu několikrát prosyjeme. V misce si vyšleháme bílky do pěny, po té přidáme citrónovou šťávu a po lžících přidáváme cukr, nepřestáváme metličkou šlehat (případně můžeme použít šlehač, avšak při nízké rychlosti). Poleva je správně hustá ve chvíli, kdy zvedneme metličku a poleva ve formě krápníku, vydrží na vařečce po dobu několika vteřin.




Rozdíl mezi namazaným a nenamazaným perníčkem.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat